Sunday, August 8, 2010

ketibaan ramadhan...



salams..whiew..pejam celik pejam celik sudah hampir menjengah bulan Ramadhan Al-Mubarak, bulan yang penuh berkah dan keberkatan, bulan yg mpunyai 1001 rahsia kebesaran kurniaan Illahi..
mmg aku sedia maklum, stiap kali mnymbut ketibaan bulan ramadhan atau bulan posa dlm bhsa srwaknya ini, prasaan aku terusik malah geli tersenyum seorg diri...mana taknya, kenangan2 berpuasa sewaktu kecil lah mula2 skali terlintas d fkiran..hehe..

pasti smua mmpunyai nostalgia yg trsndri kn?aku juga tidak trlepas drp memikirkn smua itu..masih ku ingt, agak2 dlm darjah 3 aku mula berpuasa secara penuh..30 hari lah kn, tp fhm2 sja lah niat sewaktu kecil..niat dh trbalik, mana taknya, bpak akan brjanji akan memberi rm1 sekiranya dpt brpuasa penuh sehari...

wow, lumayan nilai ringgit ketika itu..hehe..kalau 7 hari? 14 hari? dan 30 hari? trus dpt cash deposit taim pepagi raya sblm sesi bermaafan dgn mak dn bpak..haha..

di bulan puasa jga, aku pasti terkenangkn saat-saat manis smasa d sekolah..biasalh kn, kami sekawan ada merancang, agar rehat dan tidur di dalam kelas sehinggalah petang..mksudnya tak balik ke rmh la, kononnya, spya x merasa lama utk menunggu saat2 berbuka..dtg rmh trus mndi, tlong2 skit mak d dapo, n walllaaa..tggu untuk mengenggam gelas dan meneguk titisan air sirap pertama..hehe..


lagilah aku trpkir, pasti aku dn kekawan akan mrncang utk mngmbil buluh betong...haaa, xkn sja amek buluh tuk buat lemang, kn besar tu..hehe..apalagi, meriam buluh lah..bukan meriam binti saipudin lak..mmg betol2 meriam buluh..haha..itulh prkara yg dinantikan sbnrnya, pasti gamat suasana di kmpung dgn bunyi dentuman yg saling brbalas2..masing2 tak mahu mengalah..

pernah juga aku menemani bebrapa org rkan untuk menjual kuih muih dan lauk pauk usahasama kluarga mrk di pekan..smbil2 mliht ragam manusia yg pelbagai, kdg2 tercuit hati bila mlihat telatah kanak2 bersma ibubpa mrk smasa memilih mkanan yg hendak dibeli...hehe..jualan brmula dr jam 2 ptg hinggalah rkan brpuas hati dgn pendptan yg diterima..sekurg2nya dpt jua aku mrasa erti mencari nafkah hasil titik peluh yg sebenar(padahal kluarga rkan aku yg buat,hehe), biarpun keuntungn sedkit..sgt terkesan d sanubari..

itulh, pjg jak crita silam...apapun, semga kedatangn Ramadhan tahun 2010 ini membwa kebaikan dan rahmat ke atas diriku serta keluarga...semoga dpt mnjalankn kewajipan dgn jayanya dlm apa jua dugaan, biarpun macik2 tepi jln tgh mkn waffle berinti stroberi ka...wpun si ajiz yg brumur 5 thun stgh yg blum abis iqra' 3 tu tgh mnjilat2 eskem perisa jagung d hdpn, aku tkkn mngalah..pasti..insyaAllah..

Selamat menjalankan ibadah puasa 1431H semua...salam2..





2 comments:

  1. SLmt menyambut bulan Ramadhan al-mubarrak bro.. :)

    ReplyDelete
  2. adeh, urg mudo duhal tek eh..hehe..slmt mnymbut bulan Ramadhan juak bro kaljis..raya lak dtg mbak pusak..

    ReplyDelete

jemput-jemputla masuk, meng'komen'kan diri..tengkiu2.. :)